چمن مصنوعی

چمن مصنوعی

چمن مصنوعی
چمن مصنوعی

چمن مصنوعی

چمن مصنوعی

به هنگام خرید چمن مصنوعی مدرسه به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

1. محصولی را انتخاب کنید که دیتکس الیاف آن بالاتر باشد.

وقتی در حال انتخاب چمن مصنوعی مناسب برای مدارس و مهدکودک ها یا محل های بازی می باشید باید در نظر بگیرید که این محل دارای ترافیک بالای رفت آمدی خواهد بود و چمن مصنوعی مناسب برای آن که بتواند سالها شکل و حالت اولیه ی(قابلیت ارتجاعی) خود را حفظ نماید ، می بایست دیتکس بالاتری داشته باشد. دیتکس بالای 12 هزار گرم در 10.000 متر طول می تواند گزینه مناسبی برای این نوع کاربری باشد.استفاده از الیاف ضعیف تر باعث شکستگی الیاف و کوبیده شدن آن در طول زمان می گردد.

2. ضخامت الیاف را مقایسه کنید.

شما نه تنها باید به دیتکس و مواد اولیه ی الیاف توجه داشته باشید بلکه می بایست به شکل سطح مقطع و ضخامت آن نیز توجه نمایید. به عنوان یک قاعده کلی هر چه الیاف چمن مصنوعی ضخیم و عریض تر باشند، سخت تر خم می شوند یا می شکنند و قابلیت ارتجاعی آنها بیشتر است. الیاف نازکتر سریعتر خم می شوند و یا می شکنند. به هنگام مقایسه ی چمن های مصنوعی می توانید از جداول مشخصات فنی آنها استفاده نمایید. به طور مشخص توصیه ی ما برای مدارس،مهد کودک ها و محل های بازی ضخامت 200 میکرون با 10± درصد تلورانس می باشد.

3. تراکم الیاف را مقایسه کنید.

تراکم الیاف چمن مصنوعی

 
در کنار مقایسه ی ضخامت الیاف حتما نگاهی به تراکم آنها داشته باشید. به طور عام هر چه تراکم الیاف چمن مصنوعی بیشتر باشد، دیرتر حالت طبیعی و اولیه ی خود را از دست میدهد. دلیل آن هم وجود الیاف بیشتر می باشد که مانع از خم و کوبیده شدن الیاف می گردد. وقتی که به چمن مصنوعی مناسب برای مدارس، مهد کودک ها و محل های بازی فکر میکنید به دنبال حداقل تراکم 16000 گره بر مترمربع باشید. نکته منفی در مورد چمن های مصنوعی با تراکم بالا، قیمت بالای آنهاست که دلیل آن هم استفاده از الیاف و مواد بیشتر می باشد. اما قطعا ارزش سرمایه گذاری را دارد چرا که در بلند مدت چمن شما همچنان طبیعی و مانند روزهای ابتدایی آن می باشد. تراکم بالا باعث افزایش طول عمر چمن مصنوعی نیز می گردد.


4. بکینگ قوی تر را انتخاب کنید.

بکینگ چمن مصنوعی


به طور حتم بکینگ  چمن مصنوعی یک از مهمترین قسمت های آن می باشد. بکینگ چمن مصنوعی شالوده آن است و این آن چیزی است که همه چیز را در کنار هم نگاه داشته است. الیاف بسیار مرغوب و دوخت عالی در صورتی که با بکینگ مناسب همراه نباشد، چمن خوبی را تولید نخواهد کرد و نتیجه کار مایوس کننده خواهد بود.
زمانی که به دنبال بکینگ با کیفیت می باشید حتما میزان مصرف لاتکس به عنوان Coating را چک کنید. لاتکس به زبان عام همان چسبی است که در آخر بر روی بکینگ چمن مصنوعی اضافه می شود تا همه چیز را محکم در کنار هم نگه دارد. توصیه ی ما به شما برای مدارس، مهد کودک ها و محل های بازی، آن دسته از چمن های مصنوعی می باشد که حداقل میزان استفاده لاتکس در آنها 900 گرم بر متر مربع باشد.


5. مطمئن باشید که چمن مصنوعی انتخاب شده فاقد فلزات سنگین و مضر برای سلامتی انسان و حیوان می باشد.

هیچ دلیلی برای وجود فلزات سنگین و مواد مضر برای سلامتی انسان و حیوان در چمن مصنوعی وجود ندارد. اما در گذشته برخی از مدل های چمن مصنوعی داری این مواد بوده اند. حتما این مورد را بدون در نظر گرفتن گفته های شرکت های تولیدی در آزمایشگاه های غیر وابسته آزمایش نمایید.


6. چمن مصنوعی مقاوم در برابر آتش را انتخاب کنید.

چمن مصنوعی مقاوم در برابر آتش

 
فراتر از انتخاب چمن مصنوعی فاقد فلزات سنگین، ایمن بودن آن در برابر آتش در حوادث غیر مترقبه و پیش بینی نشده جزء مشخصه های دیگری است که می بایست به آن توجه ویژه داشت. این نوع چمن های مصنوعی آتش را اشاعه نمی دهند و مانع از فراگیری آن می گردند.

نصب چمن مصنوعی

نحوه نصب چمن مصنوعی | مانا چمن
نحوه نصب چمن مصنوعی | مانا چمنیکی از مسائل مهم پس از خرید هر کالا، نصب و راه اندازی آن است. مثلا زمانی که یک ماشین لباسشویی، تلویزیون، سیستم صوتی، کولر و... خریداری می کنیم، این تجهیزات آماده سرویس دهی نبوده و به نصب و راه اندازی نیاز دارند. گاهی نصب و آماده سازی این تجهیزات بسیار آسان است و به مهارت و تخصص ویژه ای نیاز نداشته و مردم عادی هم می توانند شخصا این کار را انجام دهند. ولی گاهی اوقات، فرایند نصب کالاها و حاضر کردن آنها تا مرحله بهره برداری و استفاده، بسیار پیچیده و زمان بر است و به دانش، تجربه و تسلّط بالایی احتیاج دارد.


به طور کلی بر اساس جنس و ماهیت سطح زمین، نصب چمن مصنوعی را می توان به دو دسته تقسیم نمود که این دو دسته، نوع کف سازی (زیر سازی یا بستر سازی) زمین را تعیین می کند.

  1. بر روی سطوح سخت که آب در آن نفوذپذیر نیست
  2. بر روی سطوح نرم، متخلخل و با توانایی گذردهی آب

نصب بر روی سطح سخت و غیرقابل نفوذ

این سطوح، بسیار متنوع هستند و موادی همچون ملات سیمان، بتون مِگر، آسفالت، سنگفرش، موزائیک، آجرفرش، کاشی و سرامیک، فلز، چوب، شیشه، عایق های گرمایی، سطوح پلیمری و... را شامل می شود.

در چنین سطوحی، نصب چمن مصنوعی بر روی پوشش های پلیمری جدا کننده صورت می گیرد و یا مستقیما بر روی سطح چسبانده می شود.


امروزه در بسیاری از مناطق جهان از جمله کشورمان، چمن مصنوعی بر روی چنین سطوحی نصب می شود.

سطوح نام بُرده به دلیل عدم توانایی انتقال و خروج آب در جهت عمودی و به سمت پایین، به ناچار باید در جهت افقی این کار را انجام دهند و به همین دلیل ناچار به ایجاد شیب در سطح زمین هستیم.

شیب بندی سطح از مرکز به سمت پیرامون و با شیب حدود 1% انجام می شود.

به این ترتیب، آب بر روی چمن مصنوعی و در جهت شیب زمین حرکت کرده و از اطراف خارج می شود.

این مساله در سطوح کوچک (حدود 1000 متر مربع) به خوبی قابل اجراست ولی در مساحت های بزرگ، آب سطحی به طور کامل خارج و تخلیه نخواهد شد.

مزایای زیرسازی سطح با مصالح سخت:

  • هزینه پایین
  • اجرای سریع
  • استفاده از مصالح متعارف و در دسترس
  • عدم نیاز به فن و دانش خاص (دسترسی آسان به مجریان)
  • مقاومت بالا در مقابل فرسایش ناشی از شرایط آب و هوایی
  • قابلیت استفاده از سطح ایجاد شده برای کاربری های دیگر

نصب چمن مصنوعی بر روی سطوح نفوذپذیر

نصب بر روی خاک طبیعی، شن، ریگ، سنگ شکسته و قلوه که این شیوه در دانش عمران با نام unbound (نا همبسته و رها) شناخته می شود.

مزایای زیر سازی زمین به این شیوه:

  • هزینه اجرای مقرون به صرفه
  • زهکشی و نفوذ آب به درون زمین، جلوگیری از انباشت آب و رفع مشکل پوسیدگی چمن
  • افزایش نرمی و ضربه گیری چمن مصنوعی و کاهش آسیب های بدنی کاربران زمین
  • افزایش عمر و ماندگاری چمن مصنوعی

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نصب چمن مصنوعی به سایت مانا چمن مراجعه فرمایید.

منبع